Gemeente Alphen aan den Rijn presenteert visie op dienstverlening voor 2024-2028

07 dec 2024, 17:07 Nieuws
image 8 66c472e20f514

Gemeente Alphen aan den Rijn stelt nieuwe visie op dienstverlening voor 2024-2028 voor

Inwoners van Alphen aan den Rijn kunnen zich voorbereiden op een vernieuwde aanpak van dienstverlening door de gemeente. Raadslid André de Jeu van Nieuw Elan benadrukt dat de visie, die gericht is op de periode 2024-2028, belangrijke bijsturing vereist. Hij haalt aan dat het woord 'klant' voor de nodige weerstand zorgt.

Politieke partijen kritisch over gebruik van het woord 'klant'

Vertegenwoordigers van diverse politieke partijen in Alphen aan den Rijn uiten hun bezorgdheid over het frequente gebruik van het woord 'klant' in de visie. Caroline Blom (CU) benadrukt dat inwoners geen klanten zijn, terwijl Bert Helder (CDA) en Ginet Groep (SP) zich aansluiten bij deze visie.

Discussie over term 'klant' en gerichte dienstverlening

Burgemeester Liesbeth Spies erkent de uitdaging rond het woord 'klant' en benadrukt dat een passend alternatief lastig te vinden is. De visie benadrukt echter dat dienstverlening de kern van de gemeente Alphen aan den Rijn vormt. De betrokken politieke partijen geven aan dat de visie ruimte biedt voor verbetering en aanscherping van de focus op menselijke interacties in plaats van slechts efficiëntie.

De 'Visie Dienstverlening Alphen aan den Rijn 2024-2028' staat geagendeerd voor de gemeenteraadsvergadering van 12 december als hamerstuk, waardoor verdere discussie wordt vermeden.