De nieuwe verkeersveiligheidscampagne 'AAN in het donker' is in november gestart in de gemeente Alphen aan den Rijn. De campagne heeft als hoofddoel om de zichtbaarheid van fietsers in het verkeer te vergroten en daarmee de veiligheid te bevorderen.
Volgens wethouder Relus Breeuwsma sluit de campagne aan bij de bredere doelstelling van de gemeente Alphen aan den Rijn om fietsen in de regio te bevorderen: 'Fietsen draagt bij aan een gezonde levensstijl, is duurzaam en maakt woon-, werk- en schoolverkeer plezieriger. We werken hard om van Alphen aan den Rijn het Fietshart van Holland te maken, waar fietsen voor iedereen veilig en aantrekkelijk is.'
Fietsers zijn een kwetsbare groep in het verkeer, vooral tijdens de donkere wintermaanden. Het belang van goede verlichting wordt benadrukt door Alphen Marketing: 'Uit onderzoek blijkt dat vijf procent van de fietsers een ongeluk heeft gehad bij slecht zicht en dat vijftien procent bijna werd aangereden. Met de juiste verlichting verklein je deze risico’s aanzienlijk.'
De campagne 'AAN in het donker' is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In samenwerking met Alphen Marketing, de gemeente Alphen aan den Rijn, Fietsverbinder John Loef, de Fietsersbond en Platform van Recreatie en Toerisme, zijn diverse acties georganiseerd.
Reclameborden door de hele gemeente herinneren fietsers aan het belang van goede verlichting. Daarnaast stimuleert lichtgevende neon-graffitikunst op drukbezochte fietspunten fietsers om hun verlichting aan te zetten.
De campagne bereikt verschillende doelgroepen via platforms zoals Facebook en Instagram. Inwoners kregen bij de start van de campagne tien procent korting op het repareren van hun fietsverlichting bij deelnemende fietsenmakers.